maandag 20 april 2015

Beetje vreemd....maar wel leuk

Beetje vreemd was het eigenlijk wel...heerlijk zonnig weer vandaag en ik was bezig met de Kerst. Ik had afgelopen kerst een aantal leuke kaarten ontvangen. Meestal vind ik het zonde om ze weg te doen, maar ja alles bewaren is ook zo wat. Ik keek ze na en er zaten toch een paar lieve en hippe kaarten bij. Ik heb netjes de beschreven kaart eraf geknipt en het mooie plaatje met blanco achterzijde bewaard. Ik kwam ze vandaag tegen. Ergens had ik wel eens het omhaken van kaarten gezien, dus ik dacht dat is te doen met mijn beginnende haak kwaliteiten.

Ik heb eerst op de blanco achterzijde van de kaart een beetje uitgemeten en stipjes gezet. Ik heb om de 1 cm een stip gezet zo'n halve centimeter vanaf de kant. Toen voor de ene kaart een naald en rode wol gepakt. Voor de andere kaart oranje katoen een bol paars.
Met een de naald en draad de kaart rond met de festonsteek. Daarna de haaknaald ( no. 4 ) gepakt. Bij de 1e festonsteek 3 losse, 4 stokjes gehaakt dan in de volgende festonsteek een halve vaste, vervolgens 5 stokjes in de volgende festonsteek, halve vaste in de festonsteek daarna en zo maar door met afwisselend 5 stokjes en halve vasten. Ik vond 5 stokjes prima, 6 was te vol, maar dat zie je zelf gauw genoeg wat je wel of niet mooi vindt.

Ik heb op de site / blog van de Postfabriek gelezen dat je de kaart ook eerst kan ponsen of met een tang kan voorzien van gaten en dan gaan haken. Helaas had ik geen tang of pons en met de perforator is het moeilijk evenwijdig gaatjes te maken. Maar deze beschrijving op de Postfabriek geeft een duidelijke beschrijving ( zelfs een filmpje ) en een haakbeschrijving.... super tutorial! Eerst een handig tang ervoor vinden, maar en dan ga ik deze wijze van kaart omhaken zeer zeker uitproberen.
Zag zelf een site met de tip om het kaartje eerst te sealen, dan voorzien van gaatjes en daarna te haken. Leuk was daar om te zien dat als je het plastic iets laat overlopen dat het net lijkt of je kaartje / plaatje dan zweeft!
Dus een beetje vreemd maar toch wel leuk om te doen...kerst, haken en zon ....het kan gerust samen.

XX L









Geen opmerkingen:

Een reactie posten