zaterdag 16 mei 2015

Delfts Blauw....we love it

 
Toen mijn (jeugd)vriendin 50 jaar werd afgelopen januari, heb ik haar meegenomen naar de Porceleijne Fles in Delft. Een nog werkende porseleinen fabriek. Deels museum, een leuk restaurant en je kan er een workshop volgen. Beiden hebben we een voorliefde voor Delfts Blauw, maar ook het Blond Amsterdam vinden we top. Ik zelf hou dan erg van de blauw/witte versie van Blond, zij van de bonte variant. 
Ze wist dat ze een dagje wegging...niet met wie en niet waar naar toe. Verrassing! Ze was er nog nooit geweest en ze vond het een leuk idee. Na een kopje koffie bij haar thuis zijn we naar Delft gereden. Daar aangekomen zijn we eerst op ons gemak wat gaan lunchen in het restaurant. Na de lekkere lunch zijn we het museum ingegaan. Dat is met een audio tour...ik dacht; "oef dat is misschien wat saai..." Maar goed eerst gekeken naar  een introductie film en vervolgens naar een tweede ruimte voor een interactieve presentatie. Waarbij we al verlekkerd zaten te kijken naar alles in het blauw en wit wat als decoratie dienden. Zouden we....nee toch maar verder gegaan. Je loopt dan met zo'n audio tour door een aantal mooie ruimtes. Totaal niet saai! Het is voor liefhebbers een luilekkerland hoor. Dan door de (nog steeds in werking zijnde ) fabriek naar de verkoop / souvenier ruimte. Maar we moesten nog even wachten, want het was tijd voor de workshop.
Geweldig om te doen....best ook eng. Het beschilderen gaat met zwart...accenten leg je door minder water of juist meer te gebruiken. Met kwastje met een fijn puntje en met een gewone kwast, het was een behoorlijk gepriegel. Daarna laat je het achter en wordt het bij het afbakken pas blauw! Mmmm we hebben beiden niet het aanbod gekregen om meesterschilders te worden. We hadden de vazen laten opsturen...en ook het uitpakken was een feestje. Het blijft afwachten hoe zoiets wordt, maar wij waren dik tevreden.

Hier mijn vaas ...nog in het zwart-wit
Oordeel zelf.....maakt ons niet uit wat je er van vindt...want Delfts Blauw...we love it!






 
Psje...El nog bedankt voor de fijne dag. Ook als was het jouw verrassing, ik heb net zo genoten.

XX L
( voor de oplettende kijkers/lezers mijn profielfoto is een creatie van mijn eigen hand. Ik heb mezelf en mijn vriendin vereeuwigd op mijn vaas...en op mijn blog. Mijn leeftijd weet je nu ook ongeveer...in 2016 tik ik de 50 aan! )






Geen opmerkingen:

Een reactie posten