vrijdag 1 mei 2015

Plastic....fantastic!

Als je zit hoeveel plastic er gebruikt wordt en hoeveel er ook rondslingert. We zamelen het wel allemaal zoveel mogelijk in...maar het lijkt wel veel meer te zijn geworden.
Er zijn gelukkig meerdere recycle mogelijkheden voor plastic. Ik heb wel eens geprobeerd plastic tasjes te strijken tot een soort "stof" waarmee je dan weer iets kon naaien. Nou dat was geen succes...alles maar bij het plastic recycle gedaan. Haken en breien doen sommige er ook mee. Ook dat is niet voor mij weggelegd.

Maar dit plastic vond ik wel weer F A N T A S T I C. Placemats in de stijl van Kitsch-kitchen. Het project is al van een behoorlijke tijd geleden. Maar wel leuk om als nog met jullie te delen. De 4 placemats had ik opgeduikeld in mijn favoriete kringloopwinkel in het dorp. Ik heb eerst alles schoongemaakt en voorzichtig uit elkaar gehaald. De stoffen biasband ( niet echt biasband...wat dunner van kwaliteit ) los gepulkt en ook weer hergebruikt.

Het voorbedrukte stramien had ik veel langer geleden gevonden bij de kringloop. Mijn moeder heeft het geborduurd. Met kleurtjes zijde waarvan ze ongemerkt nog heel veel van had en heeft. Ze gaf ze netjes geborduurd aan mij retour, maar ja wat ik er toen mee moest....geen idee. In een lijstje aan de muur? Uh nee ...

Tot ik besloot om ze in te lijsten op een speciale manier. Ik heb het "ingelijst" in het plastic. Dat heb ik als volgt gedaan; Goede kant van het borduurwerkje op de verkeerde ( binnenkant ) van het plastic gelegd. Vastgenaaid met de naaimachine. Voorzichtig aan de goede zijde van het plastic opengeknipt. Toen een leuk lintje er tegen aan genaaid ( eerst iets gerimpeld ). De bovenkant voorzien van een kantje dat net onder het rode biasband uit piept.



Had nog een restje over en daarvan heb ik nog een etui gemaakt voor mijn buurmeisje. 
 
 
 
Met een leuk stofje, wat kant, beetje vilt en een ritsje uit de kringloopwinkel en een leuk appelbedeltje ( Wibra, 2 bedeltjes voor 1 euro ) eraan. 

Je snapt nu een beetje waarom ik plastic fantastic vind....elke keer als ik de kringloop bezoek maakt mijn hart een vreugde sprongetje als ik plastic placematjes zie. Een paar weken gelden nog leuke placematjes gevonden en daarvan heb ik dit hippe, handgemaakte tasje gemaakt. Nu ligt er nog 1 ander placematje te wachten om te worden hergebruikt.

XX L

Geen opmerkingen:

Een reactie posten