maandag 12 september 2016

Niet zo trendgevoelig...

Het was volgens mij een lange tijd geleden een rage om je jute AH tas te omhaken. Maar toen ik mijn voornemen en beginnetje liet zien, bleek bij velen ook nog de tas, en de wens om deze te omhaken, te liggen. Terwijl ik dacht dat ik echt achter de trend aanliep. Het valt dus nog mee met mijn trendgevoeligheid.

Ik vond op het internet een PDF patroon, deze kun jij ook hier vinden Patroon van www.gerika.nl

Ik had wat bolletjes goedkoop op de kop getikt, voor 1 euro per bolletje de mooie antracietgrijze Merionowol van Lana Grossa Superlana. Ik dacht 4 bolletjes te hebben liggen, maar het waren er gelukkig toch 5. Ik heb het gecombineerd met een bol lichtgrijze Juliawol van de Zeeman (niet de hele bol gebruikt). Tas bij de AH was volgens mij destijds 1 Euro. Dus de tas is mooi binnen een redelijk binnen een betaalbaar budget gebleven (cira 10 euro - met kringloopstofjes)


Zet niet al te ruim de steken op, maar ook weer niet te strak, want dan steekt het jute er door heen.
Om uit lubberen te voorkomen heb ik de onderzijde en de zijkant toch het nog extra vastgezet. Het staat gelijk wat strakker en netter en het is handiger! Want ik hoorde dat iemand een keer de tas mee had genomen, het begon te regenen en de gehele gehaakte tas hing als een zielig hoop onder de tas te bungelen. Ik heb de wisseling niet echt gedaan die in het originele patroon staat. Ik heb de bovenzijde op een gegeven moment alleen met de Julia wol gedaan.

Ik had de tas klaar en bedacht toen dat het leuker was om de binnenzijde te voeren. Ik heb dus een binnentas gemaakt van een zwarte lap stof. Deze had ik gevonden bij de kringloop. Ook had ik nog een klein lapje stof met wit en kleine zwarte stipjes, ook op de kop getikt bij de kringloop. Ik heb de volgende maten aangehouden. De maten zijn zonder de naadtoeslag. De twee zakjes heb ik op gevoel later de binnenzijden genaaid. Ik heb de zakjes aan één zijde verstevigd met vlieseline en ik heb de zakjes van dubbele stof gemaakt. Bij het grote zakje heb ik twee pennenzakjes gemaakt. Simpel met een rechte steek en als accent een zigzagsteek erover. De bodem heb ik verstevigd met een vlieseline.
Hierna heb ik met wat gepruts met mijn Pfaff naaimachine met een jeansnaald, de binnen, de jute en de buitenzijde van de tas aan elkaar genaaid. Had niet zoveel zin om dat met de hand te doen!

Uiteraard moet je altijd even je tas nameten, want de maten kunnen verschillen per tas.


Ik heb de handvaten toch ook maar omhaakt. Vond dat toch iets mooier combineren bij mijn kleur wol, dan het jute. De hengels worden dan wel iets lomper.
Voor de hengsels haak je 2 lapjes: Maak een eerste toer met 12 vasten, keer en haak hierop 10 vasten in de lussen. Keer en haak hierop 8 vasten in de lussen. Haak zo tot de gewenste lengte, heb niet de toeren geteld ( was wel handiger geweest want bij mij zat er bij het vasthaken toch wel een beetje verschil ;-) ), maar maakt het ook niet te lang, het mooier als het wat strakker zit. Daarop een toer met 10 vasten en een toer met 12 vasten. Vouw de lapjes om het hengsel en sluit met het haakgaren. Naai hierbij het haakwerk ook vast aan de buitentas en eventueel aan je voering (dit laatste heb ik niet gedaan)

hier is de tas aan de buitenzijde af
zie je klein stukje van de binnenvoering
op Instagram laat ik de tas af zien met hengels en al

Deze tas kan ik vullen met mijn haakwerken die ik ga meenemen naar het Haakfeest van Mabel en Frederika. Dit wordt gehouden op 8 oktober a.s. Kijk  hier voor meer informatie, ze organiseren wel vaker een haakfeest!

XX L

 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten