woensdag 18 januari 2017

In mijn nopjes

Ik ben de laatste tijd erg in mijn nopjes. In veel haakwerk waar ik mee bezig was of ben komen de nopjes terug. Je kunt ze op verschillende manieren maken. In een mooi kooppatroon van Nienke Landman beter bekend onder Mooi van Draad komen de nopjes voor. Het patroon heet "injenopjesomslagdoek".


Ik had dit patroon al een keer gemaakt voor mezelf. Een mooie omslagdoek gemaakt met 4 bollen Phildar Looping. Een heel verhaal. Ik had nog twee bollen liggen, ik had er toen 1 bijgekocht. Want volgens het patroon zou ik met 3 bollen moeten uitkomen voor een maat M. Helaas haak ik wat losser en dus had ik nog een bol nodig. Ik had inmiddels 3 verschillende verfbadnummers, maar ik moet zeggen het verschil zie ik echt niet. Een goede kwaliteit dus van Phildar. Dus ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de mooie wol van Phildar. Ik heb in totaal 3 en een halve bol opgehaakt. En qua prijs ben je dan niet heel erg duur uit voor een omslagdoek. Volgens mijn berekening is het dan op nog geen 15 euro uitgekomen (en ik heb dan de halve bol die ik over heb gewoon meegerekend in dit bedrag).

Vervolgens liep ik een keer de Wieb (tja sorry zo noem ik de Wibra) binnen en zag een mooi kleur wol liggen. Met een mooie naam "Lila".  Ik dacht dat is leuk voor een "injenopjesomslagdoek" om cadeau te doen aan een binnenkort jarige job. Ik nam 4 bollen (van elke 100 gram) mee, ik dacht omdat ik met de Phildar uit was gekomen en die bollen ook 100 gram per stuk waren...dat ik dat dus wel zou redden.


Helaas heb ik nog 2 boller erbij moeten halen. Ik ben toen uitgekomen op een gebruik van 5 en een halve bol voor deze omslagdoek. Ik heb wel wat minder omslagen bij de nopjes gebruikt dan bij de omslagdoek die ik had gemaakt met de Phildar. De wol "Lila" is gewoon dikker dan de Phildar Looping. Al met al is deze omslagdoek op net geen 14 euro uitgekomen. En ik heb nog een halve bol over...heb deze wel bij de totaalprijs meegenomen.


 
 
 
 

Meten is weten....goed op het etiket kijken dus!
Op de Phildar Looping staat dat de wol een looplengte van 163 meter heeft en die van de Wibra "Lila" wol een looplengte van 100 meter. Tja en dan zie je dus wel het verschil in de meters.
Prijs voor de Wibra wol was Eur 2,29 per bol. En voor de Phildar zit je per bol zo rond de Eur 3,90 (verschilt een beetje per winkel).Ik neem dit weer mee in mijn volgende aankoop van wol, kijk ook naar de looplengte van de draad.

En ik heb weer wat geleerd. Mijn leermoment is namelijk op het etiket kijken naar de looplengte van de draad. Want als ik dat had gelezen dan had ik eerder kunnen bedenken dat ik met die 4 bollen van de Wibra niet zou uitkomen.
Wat ik handig vind is dat bij een aantal haakboeken de benodigde lengte voor een haakwerk ook wordt vermeld. En als je kiest voor een andere wol dan de voorgeschreven wol, dan is het handig om even vooraf te kijken naar de looplengte van de draad bij de wol in je patroon. Zodat je bij aanschaf van een andere wol wel een juiste lengte meeneemt.

XX L





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen